Časová osa

Pravěk
Středověk
Novověk
Moderní dějiny
Soudobé dějiny

Velikonoční jízdy ve Šluknovském výběžku

Popis a vysvětlení jevu

Velikonoční jízdy ve Šluknovském výběžku

Velikonoční jízdy jsou náboženským obyčejem lidového charakteru s hlubokými historickými kořeny. Ve Šluknovském výběžku se první zprávy o jejich konání objevují na počátku 18. století, kdy se zde v důsledku rekatolizace upevňovalo nové náboženské uspořádání. Pravděpodobně jde o zvyk převzatý ze sousední Horní Lužice, kde se jezdci na koních vydávali zvěstovat Kristovo zmrtvýchvstání již v 16. století. Podobnost forem i náboženské propojení obou oblastí tomu nasvědčují. Čilá kulturní výměna byla spojena především s náboženskou oblastí. Věřící z Horní Lužice putovali od raného novověku na poutní místa do Čech a nejinak tomu bylo i v opačném směru. Zda se zvyk objevuje ve Šluknovském výběžku již v 16. století není prokázané. 

Velké oblibě se jízdy těšily v 19. století, kdy se konstituovaly i oficiální spolky velikonočních jezdců. Nejinak tomu bylo i v prvních desetiletích 20. století. Zlom nastal s nástupem nacistické diktatury. V roce 1938 byly spolky velikonoční jezdců rozpuštěny na základě nařízení Konrada Henleina. V některých obcích se i přes zákaz konaly malé soukromé jízdy ještě na úplném začátku 40. let. Po druhé světové válce již vzhledem k odsunu původního německy mluvícího obyvatelstva nebyly obnoveny. K tomu došlo až roku 2011 v Mikulášovicích.   

Lipová

Nejstarší doložená velikonoční jízda ve Šluknovském výběžku byla v Lipové, kde jezdci údajně již roku 1711 ohlašovali zmrtvýchvstání Krista. Rekrutovali se z řad členů Bratrstva svaté Barbory, založeného roku 1706. Tradici nepřerušily ani osvícenské reformy Josefa II. a byla živá i po roce 1782. Roku 1871 se bratrstvo proměnilo na Spolek velikonočních jezdců pro farnost Lipová, který měl 180 členů. 

Z roku 1865 pochází popis novodobé podoby jízdy: na Bílou sobotu vyrazil po skončení velikonoční vigilie z prostoru před kostelem průvod zpěváků s vyobrazení Vzkříšeného Krista, aby za zpěvu velikonočních písní prošel celou vesnicí. Slavnostní náladu umocňovaly barevné lucerny, které nesli zpěváci a mnoho nápaditě nasvícených domů. V neděli brzy ráno se před kostelem shromáždili velikonoční jezdci ve svátečních černých oblecích s klobouky, kteří projeli celou Lipovou. Poslední jízda se konala v roce 1941.

Krásná Lípa

První zmínka o jezdcích v Krásné Lípě pochází údajně z roku 1731, kdy se během Velikonoc slavilo povýšená obce na městys. Údajně se tehdy slavnosti na počest strůjců povýšení císaře Karla VI. a majitele panství hraběte Filipa Josefa Kinského zúčastnili i jezdci na koních, není však jisté, zda šlo skutečně o jezdce velikonoční.

V první polovině 19. století se jízdy v Krásné Lípě těšily velké oblibě. Později však upadly v zapomnění a k jejich obnově došlo až v roce 1923. Tradici obnovili na popud knížete Oldřicha Kinského obchodníci se dřevem Richard Heene a Franz Gutheber. Prvně jmenovaný v té době vlastnil čtrnáct koní. Při první jízdě tvořilo průvody čtyřicet jezdců ve svátečních šatech s cylindry na vyzdobených koních a dechová kapela. Kavalkáda projížděla městem, zastavovala u bohatých měšťanů, kteří přispívali na dobročinné účely. Závěr jízdy se odehrál na náměstí, kde se jezdci seřadili před starostou, městskou radou a místním děkanem Franzem Zimmerem. 

Velký Šenov

Do Velkého Šenova byla tradice přenesena z Lipové již v roce 1757. Stejně jako tam zvěstovali zmrtvýchvstání jezdci i zpěváci, kteří v sobotu po velikonoční vigilii zpívali v různých částech obce písně o Vzkříšení. Zatímco neděle patřila velikonočním jezdcům.

Brzy ráno se shromáždili u domu jednoho z nich, známe ho jen pod přezdívkou „Ramschn-Rudi". V 6 hodin pokračovali za doprovodu hudby rituální jízdou kolem kostela, poté pokračovali do horní části vesnice, odtud zpět ke kostelu, kde se v 9 hodin konala polní mše na tzv. schodech velikonočních jezdců. Po bohoslužbě vyrazili ještě do dolní části obce a odpoledne do Knížecího, Hraběcího a zpět ke kostelu ve Velkém Šenově, kde ji přivítalo vyzvánění zvonů.   

Mikulášovice

Místní spolek velikonoční jezdců byl založen již v roce 1844. Každoročně na Boží hod velikonoční vyráželi jezdci v černých oblecích s cylindrem a červeno-zlatou šerpou na slavnostně vystrojených koních zvěstovat zprávu o Vzkříšení Krista do celé mikulášovické farnosti. Nejprve projeli dolní Mikulášovice a Mikulášovičky, poté Tomášov a horní část Mikulášovic. Cestou zněly za doprovodu muzikantů náboženské písně, zastavovalo se u statků a drobných sakrálních objektů, vybíraly se dobrovolné příspěvky – původně na opravu kostela sv. Mikuláše poničeného roku 1842 požárem.  

Poslední předválečné jízdy se konaly v letech 1938 a 1939. Tradice byla tak pevná, že i přes zákaz spolkové činnosti nacistickým režimem, vyjela ještě o Velikonocích roku 1940 malá soukromá jízda. Po druhé světové válce a odsunu německy mluvícího obyvatelstva tradice zanikla. Obnovena byla až v roce 2011 Romanem Klingerem, pravnukem Franze Mayera, který se podílel na jejím organizování před druhou světovou válkou. Současná jízda navazuje formálně i obsahově na původní tradici.

Video dokument o velikonočních jízdách v Mikulášovicích najdete ZDE.
Rozhovor o Velikonoční jízdě v Mikulášovicích najdete ZDE.

Lobendava

Spolek velikonočních jezdců vznikl ve druhé polovině 19. století. O jeho oficiálním schválení informovaly pražské noviny Bohemia v květnu 1866. Podle stanov měli členové spolku každoročně o Velikonocích projíždět za doprovodu hudby na koních obcemi lobendavské farnosti, a přitom vybírat dary na zvelebení kostela a jiné zbožné účely.

Obrazové přílohy

Popis velikonoční jízdy v Krásné Lípě

Nejstarší známou podobu jízdy v Krásné Lípě zachytil Franz Aloys Mussik ve své knize Der Markt Schönlinde und dessen eingepfarrte Ortschaften v roce 1820: 

„Každý rok na druhý den velikonoční se na prostorném náměstí shromáždí jezdci na koních a čekají na kostelní prapory. Jakmile prapory dorazí, do párů uspořádaný průvod vyrazí po všech cestách i přifařených obcích. Vpředu vlají prapory, poté následují hráči na lesní rohy a zpěváci. Průvod uzavírá zástup jezdců. Lesní rohy troubí, zpěváci a všichni ostatní zpívají radostné Aleluja! Při každé velikonoční jízdě se koná dobrovolná sbírka, jejíž výtěžek je určen pro kostel, či dobročinné účely. Mnoha divákům je předvedeno divadelní představení, které povzbuzuje mysl k modlitbě a dobročinnosti. Impozantní dojem občas kazí nezkušení jezdci, jindy staří a těžcí tažní koně.“